Het ondernemerschap is Hugo van Osch met de paplepel ingegoten. Zijn hele familie bestaat uit ondernemers. Toen hij zelf een nieuwe keuken kocht met een keukenblad, wist hij het: dit moest anders en beter. In 1995 startte hij samen met vier anderen, in een kleine fabriekshal in Deurne, het bedrijf Arte di Granito, dat keukenbladen van hoge kwaliteit natuursteen leverde. De groei was ongekend en binnen een mum van tijd groeide het bedrijf uit haar jas. Onder het motto ‘we moeten niet harder, maar slimmer werken’ nam Hugo een beslissing die bepalend zou zijn voor de toekomst van Arte. Samen met Niels van den Beucken, destijds stagiair, ontwikkelde hij een plan voor een nieuwe fabriek en meer structuur binnen de organisatie. Daarna ging het snel. Er kwam meer structuur en ambacht maakte plaats voor industrialisering.

Zowel Niels, die inmiddels ook de inkoop van materialen op zich nam, als Hugo vonden echter één ding in het bijzonder belangrijk: de hoogste kwaliteit keukenbladen leveren met oog voor de omgeving en de maatschappij.

Arte werd ISO 9000 gecertificeerd en er werd een geautomatiseerde fabriek gebouwd met tilhulpen, stofafzuiging, afvalscheiding en waterrecycling. Productiemedewerkers kregen de kans om een interne opleiding te volgen. Ook sloot Arte zich aan bij TFT, een organisatie die de milieu- en arbeidsaspecten in de groeves en fabrieken streng controleert. De bouw van de nieuwe fabriek verliep niet geheel vlekkeloos, en ook Hugo’s directe omgeving plaatste vraagtekens bij de plannen. Dat hij doorzette, bleek cruciaal voor het succes van Arte, want de verregaande mechanisering en automatisering waren uniek in de branche.

In 2008, met de eerste tekenen van de crisis, koos Arte ervoor om te blijven investeren in kwaliteit en innovatie. Ze breidden hun aanbod uit met materialen als composiet, Dekton en keramiek. Waar de markt zich steeds meer focuste op prijs, bleef Arte trouw aan haar kernwaarden: kwaliteit en service. Niels, destijds financieel directeur en rechterhand van Hugo, legde uit: “Je kunt wel met prijzen stunten, maar dan moet je mensen laten gaan. Dat gaat ten koste van kwaliteit en service. Dat willen we niet.” Dus bleef Arte investeren in technologie, zoals nieuwe waterjets en software, en in 2013 behaalde het bedrijf als eerste in de branche het certificaat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de Prestatieladder niveau 4.

In 2018 trad Froukje van Osch, dochter van Hugo, toe tot de directie als Commercieel Directeur. Met haar komst werd Arte officieel een familiebedrijf. Froukje bracht een frisse, commerciële blik naar het bedrijf en zorgde ervoor dat Arte nog dichter bij haar klanten kwam te staan. Samen met Hugo en Niels zette zij koers naar verdere groei, met oog voor innovatie en duurzame ontwikkeling.

In 2022 gaf Hugo het stokje door aan Niels van den Beucken en Froukje van Osch, die nu samen de directie vormen. Datzelfde jaar werd Arte trots een B Corporation, een certificaat dat hun jarenlange toewijding aan sociale en ecologische impact bekroont. In 2023 werden bijna 1.000 zonnepanelen geplaatst op de productielocatie, wat opnieuw een belangrijke stap was in de verduurzaming van het bedrijf. Ook werd er een circulaire lijn geïntroduceerd in 2024, een nieuwe ontwikkeling die Arte de komende jaren verder zal uitbreiden en perfectioneren.

Nu, bijna 30 jaar na de oprichting, blijft Arte groeien en innoveren, altijd met oog voor mens, milieu en maatschappij. De visie van Niels & Froukje is duidelijk: Arte blijft een aanjager van positieve verandering in de industrie en streeft ernaar om, samen met haar partners, de circulaire economie verder vorm te geven en positieve impact te maken voor toekomstige generaties.

Eén steen maakt het verschil.