Het nieuwe jaar is pas net begonnen en alweer zien we de discussie opladen in de media over de low-budget winkels als Actions, Primark en H&M. Winkels die niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn. Ze staan vol producten die zo goedkoop zijn dat het moeite kost om het te laten liggen.
In een eerdere blog genaamd ‘Europeanen slaan een gat in de bodem van de eigen economie’ schreven we al over het feit dat tegenwoordig alles schijnt te draaien om prijs. Kwantiteit gaat boven kwaliteit. Dat terwijl wij, Europeanen, nog nooit in de geschiedenis zó rijk zijn geweest. De (veelal) in China geproduceerde producten bevorderen enerzijds onze welvaart, omdat we meer kunnen koper voor minder geld. Anderzijds benadeelt het ons, want veel fabrieken in West-Europa moeten hierdoor sluiten. We hebben onze eigen economie uitgehold en er zijn er veel banen verloren gegaan. Ofwel; we zijn volledig doorgeslagen als het gaat om onze consumptiedrift.
Niet alleen de economie lijdt eronder
Het is voor iedereen wel duidelijk dat het massaal inkopen van rommelgoederen uit Azië de werkgelegenheid in West-Europa negatief beïnvloedt. Maar dat is helaas niet het enige. Het produceren van massagoederen, vooral kunststof, geeft ook enorm veel schade aan het milieu. Documentairemaker Marijn Frank (van het programma Prijsvechter) sprak met diverse onderzoekers, die vertelden dat kunststof het nieuwe fijnstof is. Het zit in kleding, drinkwater, speelgoed en zelf in de lucht die je inademt.
Door onze consumptiedrift is onze planeet er slecht aan toe. De massaproductie (maar ook de logistiek) zorgt voor verspilling en vervuiling. Overal op Aarde vind je gevolgen van de menselijke invloed. Zo zegt Marijn: “De aarde is volgens geologen nu net zo vervuild als vlak voordat de dinosauriërs massaal uitstierven”.
Spotgoedkope keukens
De consumptiedrift geldt niet enkel voor kleding, schoenen, speelgoed en frutsels voor in huis. Ook de keukenbranche heeft ermee te maken. Keukens worden met torenhoge kortingen verkocht. Maar wat zegt dit over de duurzaamheid van de producten?
Gelijktijdig worden consumenten ook steeds bewuster, blijkt uit een onderzoek van Dossier Duurzaam. Steeds meer (Europese) bedrijven hebben oog voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en brengen daardoor ook steeds meer duurzame goederen op de markt, waardoor de aandacht hiervoor groeit. Maar de belangrijkste reden dat consumenten steeds bewuster en duurzamer inkopen is omdat ze betekenis willen geven aan hun bestaan. Consumeren met een goed gevoel.
Producten waar we trots op kunnen zijn
Arte pleit al jaren voor duurzame producten waarbij ambacht en vakmanschap nog duidelijk zichtbaar zijn, er streng gecontroleerd wordt op de arbeidsomstandigheden, milieueffecten en eerlijke lonen. Gemaakt van de beste materialen, onder de juiste omstandigheden. Ofwel producten (keukenbladen) waar we trots op kunnen zijn.
Boodschap
Stel jezelf eens wat vaker de vraag bij het kopen van producten: is het nodig of is het een impulsaankoop? Door hier al bewust(er) mee om te gaan, is de eerste stap naar een duurzame economie en wereld gezet Immers, iedereen wil toch uiteindelijk consumeren met een goed gevoel?